Suomalaiset rocktähdet ulkomailla

 

Suomessa menestyneet rock- ja popyhtyeet ovat aina unelmoineet maailmanlaajuisen suosion saavuttamisesta ja paljon on tehty harharetkiä mutta myös voittoisia reissuja unelmien toteuttamiseksi. Jo 1960-luvulla suomalaiset rautalankayhtyeet ja 1970-luvulla progressiivista rokkia soittanut Wigwam hamusivat kansainvälistä läpimurtoa.

1980-luvun tiennäyttäjä

Glam punkia soittanut Hanoi Rocks oli kuitenkin ensimmäinen yhtye, joka otti alun perin tavoitteekseen menestyä ulkomailla. Tämä uusi asenne tekikin Hanoi Rocksista Suomen kansainvälisesti menestyneimmän yhtyeen 1980-luvulla. Tällä silloin uudenaikaisella suhtautumisellaan he inspiroivat myös muita bändejä lähtemään koettamaan onneaan mm. Los Angelesissa.

Jo ensimmäisen albuminsa jälkeen he kiersivät konsertoimassa Suomen lisäksi Ruotsissa ja muuttivat Lontooseen, jossa yhtyeen englantilainen manageri vastasi suurelta osalta yhtyeen läpilyönnistä saarivaltakunnassa. Seuraavaksi valloitettiin Aasiaa, mm. Intia, Hongkong ja Japani, jossa yhtye oli supersuosittu ja The_Rasmus_Concertaiheutti Beatlesin kaltaista hysteriaa. Yhtye solmi levytyssopimuksen monikansallisen CBS-yhtiön kanssa ja Yhdysvallat olikin valloitusvuorossa seuraavaksi. Keikat Los Angelesissa oli myyty loppuun puolessa tunnissa, ja yhtye juhli varmaa menestystä. Keikat jouduttiin kuitenkin peruuttamaan Razzlen, yhtyeen rumpalin traagisen kuoleman takia. Yhtye hajosi pian tämän jälkeen.

Elektronista klubimusiikkia ja metallia

2000-luvun menestyneimpiin bändeihin kuului muun muassa HIM, joka love metal-musiikillaan valloitti maailmaa. Myös muut metallibändit, kuten Nightwish, Children of Bodom, Stratovarius ja Amorphis menestyivät maailmalla. Elektronisen klubimusiikin puolella vaikutti Darude, joka trance-kappaleellaan Sandstorm nousi listoille lukuisissa maissa 2000-luvun lopulla. Maailmanlaajuiseen suosioon on yltänyt The Rasmus, jonka rockmusiikki on saanut vaikutteita mm. funkista, hiphopista ja popista. The Rasmuksen In the Shadows on yksi kaikkien aikojen eniten ulkomailta esityskorvauksia saaneista kappaleista. Myös kevyempää pop/rockia soittavia yhtyeitä on menestynyt kansainvälisesti. Näitä ovat mm. The 69 Eyes sekä Husky Rescue.

Tulevaisuuden rocktähdet

Vaikka klassinen musiikki ja Sibelius ovat yhä ylivoimaisesti suosituimpia maailmalla ja siitä musiikista maksetaan eniten teostokorvauksia, on suomalainen metallimusiikki hyvänä kakkosena. Yksi selitys suomalaisen metallimusiikin valtaisalla suosiolle ulkomailla saattaa selittyä sillä, että genren musiikilla on jo valmiiksi valtava, maailmanlaajuinen fanijoukko. Lisäksi suomalaiset metallibändit tekevät musiikkia omalla, skandinaavisella tyylillään sekä suurella ammattitaidolla.

Maailma on kuitenkin avoinna kaikille suomalaisille bändeille, oli heidän soittamansa musiikin genre mikä tahansa. Suomalaisen rockin vientihistoria on ennen kaikkea tarina rajusta artistien asenteen muutoksesta. Enää ei jäädä odottelemaan suomalaisen levy-yhtiön apua kansainvälisen uran käynnistämisessä vaan lähetetään demot suoraan Iso-Britanniaan tai Yhdysvaltoihin. Identiteetti ja ote ovat ammattilaisen, ei enää kainon amatöörin.

Leave a Reply